"ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" Registrace do 28. 4. 2025
Seminář ke koncepci a metodice v rámci vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" určené pro učitele/ky ZŠ nebo víceletých gymnáziích zaměřený na pracovní učebnice Biologie B. Seminář je určený pro účastníy semináře Biologie A i pro nové zájemce o tuto metodu.
Stále podporujeme účast více učitelů z jedné školy a nabízíme slevu 1.000 Kč (dva učitelé z jedné školy).
Tematické celky:
Seminářem si projdete z pozice žáků ve třídě. Nabízíme vám zážitek induktivně koncipovaných učebních aktivit charakteristický pro konstruktivistickou pedagogickou teorii, s metodickým komentářem a odborným doprovázením autory koncepce a učebních materiálů. Domníváme se, že na vyučování má pracovat (zkoumat, přemýšlet, diskutovat) především žák. Na straně učitelů to vyžaduje osvojení nových pohledů na žáka, skupinovou dynamiku a proces vyučování.
Absolvováním semináře získáte přístup do on-line klubů učitelů ExpEdice. Toto pravidelné setkávání má cíl vzájemně se inspirovat a propojovat. Najdete zde prostor pro konstruktivistickou podporu při svých výzvách, otázkách a hledání řešení. On-line kluby začínají v říjnu 2024.
Další termíny seminářů najdete na www.h-edu.cz/expedice
8:30 - 9:00 Registrace
9:00 -10:30 - I. BLOK
Představíme druhou část učebnice a její tematické celky. Přiblížíme si obsah, principy a metody, se kterými pracujeme na dosažení cílů. I při stavbě rostlinného těla se dá smysluplně přemýšlet o souvislostech. Může podle vás existovat rostlina, která má kořen jako má tulipán, list jako fazole a květ jako jabloň? (Skutečný druh nebo výmysl?) Rostlinné tělo prozkoumáme postupně od kořene až plodem (Podívejme se tomu na kořen, Od kořene k listům a květům).
10:30 - 10:45 Přestávka
10:45 − 12:15 - II. BLOK
Dlouhodobým pozorováním znaků rostlinného těla odhalíme některé zajímavé souvislosti. Pátrání po nich se bude prolínat více aktivitami a my tak poznáme kořen, stonek, list (Proč je kořen sladký?), květ (Kolik květů vidíš?), plod (Jak vznikne z květu sladké jablko) semeno (Záhadný svět klíčení) z anatomického i fyziologického hlediska. Dopracujeme se až k rozdělení na jednoděložné a dvouděložné rostliny. Výtrusné rostliny nám pomohou poznat Violiné dinosaury, poznáme jednotlivé druhy i stavbu jejich těla (Proč mech nedoroste na kapradinu?).
12:15 − 13:00 Přestávka na oběd
13:00 − 14:30 - III. BLOK
Prací se zdroji a jejich analýzou poznáme houby (Hubové trio) i jednotlivé kmeny bezobratlých (Bezstavovce na dobrou noc). Představíme si praktické aktivity s bezobratlými, pomocí kterých poznáme nejen bezobratlí v okolí, ale i kvalitu životního prostředí (Bezobratlých a kvalita vody). Dlouhodobé pozorování neznámého druhu a jeho životní cyklus nás zavede k odhalení významu bezobratlých (Odhalíš identitu neznámého druhu?), stavbě jejich těla (Co láká smysly šneka?) Jak vést vlastní výzkumnou aktivitu, tvořit si záznam a klást si otázky nám pomohou žížaly (Všechno, co jste kdy chtěli vědět o žížalách)
14:30 − 14:45 Přestávka
14:45 − 16:15 - IV. BLOK
Porovnáváním stavby těla bezobratlých s člověkem poznáme vnitřní stavbu těla a funkce orgánových soustav (Co když šváb ztratí hlavu, Chobotnice, nezmar a jiné). V závěru se zamyslíme nad metodami Expedice a způsobilostmi, které témata rozvíjejí. Promluvíme si o rovinách hodnocení takto laděného vyučování a vytvoříme společně test na ověření znalostí a způsobilostí malé série aktivit.
16:15 – 16:30 Diskuse účastníků a předání certifikátů
Lektoři: Naďa Makarová (SK)
Aktuálně učí na 2. stupni ZŠ biologii a chemii. Jako učitelka a lektorka se věnuje zejména metodám podporujícím konstruktivistický přístup a metodám nabízejícím prostor pro rozvoj dovedností. Důležitá je pro ni radost z objevování, vytváření bezpečného prostředí, podpora vnitřní motivace a autentičnost na straně učitele. Jako mentorka chce naslouchat a pomáhat kolegům v objevování a rozvíjení jejich silných stránek.
Informace: