"ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!"
Seminář ke koncepci a metodice v rámci vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" určené pro učitele/ky ZŠ nebo víceletých gymnáziích zaměřený na pracovní učebnice Fyzika A.
Stále podporujeme účast více učitelů z jedné školy a nabízíme slevu 1.000 Kč (dva učitelé z jedné školy).
Seminářem si projdete z pozice žáků ve třídě. Nabízíme vám zážitek induktivně koncipovaných učebních aktivit charakteristický pro konstruktivistickou pedagogickou teorii, s metodickým komentářem a odborným doprovázením autory koncepce a učebních materiálů. Domníváme se, že na vyučování má pracovat (zkoumat, přemýšlet, diskutovat) především žák. Na straně učitelů to vyžaduje osvojení nových pohledů na žáka, skupinovou dynamiku a proces vyučování.
Absolvováním semináře získáte přístup do on-line klubů učitelů ExpEdice. Toto pravidelné setkávání má cíl vzájemně se inspirovat a propojovat. Najdete zde prostor pro konstruktivistickou podporu při svých výzvách, otázkách a hledání řešení. On-line kluby začínají v říjnu 2024.
Další termíny seminářů najdete na www.h-edu.cz/expedice
8:30 - 9:00 Registrace
9:00 -10:30 - I. BLOK
Umíme spolupracovat? Jak mění nároky společnosti požadavky na kvalitu současného vzdělávání?
Představíme projekt ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej! a jeho koncepci výuky fyziky. Pro projekt je dominantní poznávací proces založený na konstruktivistické pedagogické teorii, jehož charakteristickým rysem pro přírodovědné předměty je induktivní postup. V rámci uvedeného postupu je pro žáky (stejně jako pro vědce) důležité navzájem smysluplně komunikovat: sdílet vlastní předpoklady, dohodnout se na společném postupu, diskutovat o pozorovaných jevech, dohodnout se na společném závěru vyplývajícím z pozorování a měření. V prvním bloku se zaměříme na formování schopností žáků spolupracovat v malých skupinách, jako i v rámci celé třídy prostřednictvím aktivity “Umíme spolupracovat?”
V čem je fyzika užitečná: Co přináší technický pokrok? Ve výuce je velmi důležité zjišťovat tzv. prekoncepty žáků (představy, názory žáků před vstupem do výuky) o tom – jak žáci odpovídají na otázku Co nám přináší fyzika? Co nám přináší technický pokrok? - tato úvodní diskuse žáků a učitele je důležitým vstupem do výuky nového předmětu fyzika, s kterým žáci tento školní rok začínají.
10:30 - 10:45 Přestávka
10:45 − 12:15 - II. BLOK
V čem je fyzika užitečná? (fyzika, objevy a vysvětlení)
Proč je důležité, aby si žáci zformulovali výzkumnou otázku a předpoklady/hypotézy o zkoumaném jevu? Potom je experimentálně ověřovat a tvořit ve vzájemné diskusi závěry? Ve druhém bloku za zaměříme na základní schéma vědeckého zkoumání a jak jej simulovat ve třídě: jak sdílet vlastní předpoklady, dohodnout se na společném postupu, připravit a převést experimentální zkoumání, diskutovat o pozorovaných jevech, dohodnout se na společném závěru vyplývajícím z pozorování a měření. Vytvoříme takto ve výuce prostor nejen pro „nabývání nových znalostí“, ale i pro rozvoj efektivní spolupráce, strategií a schopností vědecké práce (rozvíjeno v konstruktivisticky vedené výuce).
12:15 − 13:00 Přestávka na oběd
13:00 − 14:30 - III. BLOK
Výlet do světa tekutin
Dokáže voda „cestovat“ ze sklenice do sklenice?/Malujeme květiny. Květy?
Některé jevy probíhají jinak, než bychom očekávali. Pro žáky je klíčovým zdrojem poznávání zažití tzv. kognitivního konfliktu, kdy předpokládají něco jiné, než pak při praktické realizaci experimentu pozorují. Nabízíme vám takové momenty v aktivitách, ve kterých prozkoumáme zda dokáže voda „cestovat“, jako dosáhnout, aby někam „procestovala“ všechna voda, jak namalovat květ či duhu bez pomoci štětce, zda tyto děje spolu souvisí a jak to všechno souvisí například i s rostlinami (mezipředmětové propojení ExpEdici na biologii v 5. ročníku – povrchové napětí vody).
Co dokáží plyny?
Prvky konstruktivistického přístupu představíme přes konkrétní příklady aktivit, ve kterých budeme řešit různé výzkumné otázky. Zažijeme, jakými způsoby vědci přicházejí na nové objevy a potvrzují své předpoklady. Jak mohou žáci v týmech zkoumat co dokáží plyny? Vyzkoušíme si spolu modelovou hodinu s doprovodným metodickým komentářem.
Jak dát do pohybu tekutiny?
Podíváme se také na to, jak lze prostřednictvím projektů rozvíjet fyzikální představy žáků (Jak dát do pohybu tekutiny?) – ukázky projektů žáků.
Diskuse
14:30 − 14:45 Přestávka
14:45 − 16:15 - IV. BLOK
Umíme měřit délku? / Víme měřit plíce?
Jak vyvolat kognitivní konflikt u žáků v oblasti měření? Pokusíme se o to v úvodu aktivity Umíme měřit délku? Cílem přírodovědného vzdělávání je rozvíjet u žáků nejen strukturu pojmů a faktů, ale ve stejné míře i způsobilosti vědecké práce potřebné i v běžném životě.
Jak můžeme změřit objem plynu?
Má to význam např. v medicíně? Jak lékaři měří kapacitu plic? Co je spirometr? Má smysl měřit veličinu vícekrát? Prostřednictvím realizace aktivity Umíme měřit plíce? si vyzkoušíme, jak je možné rozvíjet způsobilost pozorovat, měřit či usuzovat, jak efektivně propojit fyzikální poznání a biologii člověka a zodpovíme si i položené otázky.
16:15 – 16:30 Závěr a předání certifikátů
____________________________________________________
Navazující seminář Fyzika B, 24. 1. 2025 v Praze. Program a možnost registrace najdete zde.
Lektoři: Viera Lapitková nebo Martina Nociarová (SK)
K projektu ExpEdice směřovala celou svojí profesionální kariérou. Působila na Státním pedagogickém ústavu a v roce 1993 se naskytla možnost zapojení Slovenska do mezinárodního programu vyučování přírodovědných předmětů - FAST. Později, z pověření University of Hawaii, která byla tvůrcem programu FAST, se stala jeho ředitelkou na Slovensku. Sama tento program učila 18 let střídavě na gymnáziu na Tomášikovej ul.. a později na gymnáziu na Vazovově ul.. v Bratislavě. Tuto zkušenost využila jednak při přípravě budoucích učitelů fyziky na FMFI UK a také jako hlavní autor učebnic fyziky pro ZŠ vydaných v r. 2010. 2010 -12. Má bohatou publikační činnost a množství ocenění za pedagogickou práci.
Akademické tituly získala v oboru Pedagogika se zaměřením na konstruktivistickou didaktiku přírodovědných předmětů. Dlouhodobě se věnuje pedagogickému výzkumu – zejména v oblasti didaktiky přírodovědných předmětů a všeobecné didaktiky. Působila jako výzkumná pracovnice na SPU, jako vysokoškolský pedagog a výzkumná pracovnice na Pedagogické fakultě UK v Bratislavě. V rámci základního školství a 8letých gymnázií v minulosti vyučovala integrovaný předmět FAST (integrované přírodovědné předměty, konstruktivistická metodika výuky), v současnosti učí fyziku na spojené škole zahrnující ZŠ i 8leté gymnázium. Je spoluautorkou v projektu ExpEdice, zkoušej, zkoumej, poznávej, kde se věnuje fyzice.
Informace: