Školení ke koncepci a metodice vyučování biologie v rámci vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" určené pro učitele/ky ZŠ nebo víceletých gymnáziích.
Koncepce ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej! stojí na konstruktivisticky a výzkumně laděném přístupu k vyučování. Pomáhá učitelům vést děti k hloubkovému porozumění přírodním jevům, rozvíjet u nich způsobilosti k vědecké práci a vědeckému myšlení potřebném pro běžný život. Podporuje u nich radost, zvědavost, samostatnost a spolupráci při zkoumání světa a přírody.
Školení k metodice vyučování přírodních věd zaměřením na poznávání světa přírody z pohledu biologie s přesahem do jiných oblastí je určené učitelkám/učitelům biologie 6. ročníku ZŠ a primy víceletých gymnázií. Nabízíme ověřené učební aktivity a metodickou podporu zaměřenou na vedení induktivního poznávacího procesu u dětí. Školením si projdete z pozice žáků ve třídě. Nabízíme vám zážitek induktivně koncipovaných učebních aktivit charakteristický pro konstruktivistickou pedagogickou teorii, s metodickým komentářem a odborným doprovodem autory koncepce a učebních materiálů. Domníváme se, že na vyučování má pracovat (zkoumat, přemýšlet, diskutovat) především žák. Na straně učitelů to vyžaduje osvojení nových pohledů na žáka, skupinovou dynamiku a proces vyučování.
Další termíny seminářů najdete na www.h-edu.cz/expedice
Program školení
I. BLOK: Představíme si koncepci 6. ročníku a jeho tematické celky. Podíváme se na to, jak se člověku a jeho sídlům přizpůsobují jiné organizmy (Co přináší život ve městě?) a jak člověk přizpůsobuje organizmy svým představám - vyšlechtíme nové psí plemeno (Od vlka ke psovi) a naplánujeme založené vlastní farmy (Cesta k vlastní farmě).
II. BLOK: Na mikrosvět se podíváme přes historickou perspektivu. Využijeme pozorování známých vědců a budeme se je snažit interpretovat tak, jako bychom to byli my. Co pozoroval v mikroskopu Nehemiah Grew (Do nitra živých organizmů - jako kdysi) a na co pomocí experimentů přišel Johan Moldenhawer (Do nitra živých organizmů - přes mikroskop)? Co našel ve své pracovně nepořádný Fleming a jak byste si to vysvětlili vy? (Původci nemocí, nebo prospěšné organizmy?). V tématech o mikrosvětě též využijeme přístup od konkrétního k všeobecnému (Není buňka jako buňka) a budeme číst odborný biologický text, abychom se zdokonalili v práci s informacemi (Antibiotika nejsou všechno).
III. BLOK: I při stavbě rostlinného těla se dá smysluplně přemýšlet o souvislostech. Může podle vás existovat rostlina, která má kořen podobný jako tulipán, list jako fazole a květ jako jabloň? Dlouhodobým pozorováním znaků rostlinného těla odhalíme některé zajímavé souvislosti. Pátrání po nich se bude prolínat několika aktivitami a my tak nenásilně poznáme kořen, stonek, list a květ z anatomického i fyziologického hlediska.
IV. BLOK: Pobavíme se o rovinách hodnocení takto laděného vyučování a vytvoříme společně test na ověření vědomostí a způsobilosti malé série aktivit.