Fyzika
6. ročník
Přírodní vědy
Seminář

ExpEdice - Fyzika B - 8 x 45 minut, březen / duben 2026 (přesný termín upřesníme), Ostrava

Navazující seminář k 2. dílu fyziky, vhodné pro 6. třídu ZŠ.

Sminář ke koncepci a metodice v rámci vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" určené pro učitele/ky ZŠ nebo víceletých gymnáziích zaměřený na pracovní učebnice Fyzika B

2 900 Kč
ks  
Zbývá 18 míst

Kurz si zažiješ z pozice žáka ve třídě. Čeká Tě zkušenost s induktivně pojatými učebními aktivitami, které vycházejí z konstruktivistické pedagogické teorie, doplněná metodickým komentářem a odborným doprovodem lektorů. Věříme, že ve výuce má především pracovat žák – zkoumat, přemýšlet a diskutovat. Pro učitele to znamená osvojit si nové pohledy na roli žáka, skupinovou dynamiku i samotný proces učení.

Absolvováním kurzu získáš přístup do on-line klubů učitelů ExpEdice. Toto pravidelné setkávání má cíl vzájemně se inspirovat a propojovat. Najdete zde prostor pro konstruktivistickou podporu při svých výzvách, otázkách a hledání řešení. 

Další termíny seminářů najdete na www.h-edu.cz/expedice

 

Program:

8:30 - 9:00 Registrace

9:00 -10:30 -  I. BLOK

„Kouzlo“ se zkumavkami/Jak ponořit trubičku do takové hloubky, jak si přejeme? 
Pokud je cílem přírodovědného vzdělávání rozvíjet poznatky žáků stejně jako i způsobilosti vědecké práce, které využijí i v běžném životě, je zapotřebí pro to vytvořit dobré podmínky. Prostřednictvím realizace vhodné posloupnosti aktivit poznáme, proč některé předměty plavou a jiné se potopí (Kouzlo se zkumavkami, Ponořená trubička a graf), na čem závisí hloubka ponoru (Objem, tvar a ponořování krabic) a nosnost lodi (Lodě z alobalu), a jak je možné prostřednictvím těchto aktivit rozvíjet hloubkové porozumění pojmu hustota (Jak v grafu najdu hustotu).

10:30 - 10:45 Přestávka

10:45 − 12:15 - II. BLOK

Kolik vody vytlačí plovoucí a kolik potopené těleso? / Na co přišel Archimedes?/ Zahrajme si na hustotu 
Některé jevy je důležité pozorovat v systematické posloupnosti, takové experimentování a systematické pozorování zažijete např. v aktivitách Kolik vody vytlačí plovoucí a kolik potopené těleso?, K čemu přišel Archimedes? Je důležité vést žáky k budování představy, že na otázku „jak hustě je v látce“ vědci odpovídají zjišťováním hmotnosti tělesa z dané látky na jednotku jeho objemu. Pro žáky není tato představa vůbec jednoduchá, proto nabízíme také zážitkovou aktivitu Zahrajme si na hustotu, ve které si žáci mohou „ohmatat“, jak hustě může být v jednom metru kubickém a také porovnat hustotu látek v různých fyzikálních jednotkách.

12:15 − 13:00 Přestávka na oběd

13:00 − 14:30 - III. BLOK

Jaký je rozdíl mezi Golfským a Labradorským proudem?/Proč heliový balón stoupá a vzdušný balón klesá? 
Fyzikální zákony, pravidla, výpočty mají svoji omezenou platnost. Žákům bysme neměli představovat vědu jako něco dané a neměnné, ale jako dynamicky se vyvíjející proces, proces plný překvapení a objevitelského potěšení – například prostřednictvím aktivit Vliv teploty na hustotu – „kouřící“ kapalina, modelování Golfského proudu či stanovení hustoty vzduchu/propanu dvěma různými metodami.

14:30 − 14:45 Přestávka

14:45 − 16:15 - IV. BLOK

Jak lze určit, z jaké látky je kámen z Měsíce? – aktivita vhodná i k testování znalostí a dovedností žáků z porozumění pojmu hustota látky a možností jejího určení. 

Koncepce hodnocení žáků 
Tak jako znalosti, i způsobilosti vědecké práce může mít žák rozvinuté na různé úrovni. Přes konkrétní úkoly se podíváme na to, jak tyto úrovně identifikovat, abychom žákům uměli dát cílenou zpětnou vazbu o jejich pokroku. Vytvoříme spolu strategii pro klasifikaci žáků, aby se ve výsledné známce neodrážela jen úroveň znalostí, ale i schopností vědecké práce a přírodovědných postojů.

16:15 – 16:30 Závěr a předání certifikátů

____________________________________________________

Na tento kurz navazují další kurzy zaměřené na jednotlivé díly učebnic. Další termíny najdeš na www.h-edu.cz/expedice

Lektorka: Martina Nociarová (SK) 

____________________________________________________

Informace:

  • Certifikát H-Edu: Vývojáře výukových materiálů ExpEdice a vlastníky licence zastupuje v ČR společnost H-edu, s.r.o., která je také výhradním distributorem pomůcek potřebných k použití této koncepce a metodiky.
  • Místo konání: Ostrava, 
    • Střední průmyslová škola chemická akademika Heyrovského, Středoškolská 2854/1
  • Uzavření registrace: 14 dní před termínem konání nebo při naplnění kapacity.
  • Cena semináře: 2.900 Kč
    • pokud jsi absolvoval některý z úvodních kurzů ExpEdice (díly A) a tedy jsi prošel s lektory principy a koncepci ExpEdice máš nárok na slevu 300 Kč (prosím uveď do poznámky při registraci, pošleme Ti novou proforma fakturu se slevou)
    • v případě, že je to Tvůj první kurz ExpEdice, je potřeba před kurzem absolvovat on-line školení zaměřené na principy ExpEdice (pozvánku dostaneš automaticky)
  • V rámci poplatku získáte:
      • tištěnou učebnici Fyzika B
      • časově omezený přístup do elektronické učebnice Fyzika B (1 týden)
      • metodiku 
      • občerstvení v průběhu přestávek
  • Možnosti financování: ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej je propojenou výukou přírodních věd batalským způsobem. Cílem je pomoci učitelům 2 st. ZŠ porozumět principům rozvoje komplexní přírodovědecké gramotnosti a přizpůsobit tomu přístup k žákům i charakter vyučování. Jde o zcela unikátní přístup k výuce přírodních věd. I v tomto případě lze využít prostředky ze šablon osobnostně sociálního rozvoje pracovníků ve vzdělávání a Podpory inovativního vzdělávání žáků.