vhodné pro 6. ročník, témata pracovních učebnic A, B, časová dotace 8x 45 min
První část z cyklu seminářů přírodopisu ke koncepci a metodice vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" určené pro učitele/ky ZŠ nebo víceletých gymnáziích.
Zažiješ badatelsky orientované učení. Žák se v této koncepci učí využívat výsledky vědeckého výzkumu a poznatky z pozorování k porozumění světu kolem sebe a rozvíjí tak své kompetence k učení i k řešení problémů. Učitelé si vyzkoušejí aktivity, které vedou žáky k objevování, zkoumání a formulování vlastních závěrů. Získají také metodickou podporu a inspiraci, jak rozvíjet zvídavost a kritické myšlení žáků.
Účastníci projdou témata 6. ročníku od soužití organismů s člověkem přes objevování mikrosvěta očima historických vědců až po zkoumání stavby rostlin. Na závěr se zaměří na hodnocení těchto aktivit a společně vytvoří test k ověření znalostí žáků.
Účasti na kurzu získáš:
registrace otevřena do 8. 4. 2026
Další termíny seminářů z edice ExpEdice najdete na www.h-edu.cz/expedice
místo konání: Univerzitní Kampus Bohunice/E24, prostory Vědeckého výukového centra Masarykovy univerzity Studentská 812/6
8:30 - 9:00 Registrace
9:00 -10:30 - I. BLOK
Představíme si koncepci 6. ročníku a jeho tematické celky. Podíváme se na to, jak se člověku a jeho sídlům přizpůsobují jiné organismy (Co přináší život ve městě?) a jak člověk přizpůsobuje organizmy svým představám - vyšlechtíme nové psí plemeno (Od vlka ke psovi) a naplánujeme založené vlastní farmy (Cesta k vlastní farmě).
10:30 - 10:45 Přestávka
10:45 − 12:15 - II. BLOK
Na mikrosvět se podíváme přes historickou perspektivu. Využijeme pozorování známých vědců a budeme se je snažit interpretovat tak, jako bychom to byli my. Co pozoroval v mikroskopu Nehemiah Grew (Do nitra živých organizmů - jako kdysi) a na co pomocí experimentů přišel Johan Moldenhawer (Do nitra živých organizmů - přes mikroskop)? Co našel ve své pracovně nepořádný Fleming a jak byste si to vysvětlili vy? (Původci nemocí, nebo prospěšné organizmy?). V tématech o mikrosvětě též využijeme přístup od konkrétního k všeobecnému (Není buňka jako buňka) a budeme číst odborný biologický text, abychom se zdokonalili v práci s informacemi (Antibiotika nejsou všechno).
12:15 − 13:00 Přestávka na oběd
13:00 − 14:30 - III. BLOK
I při stavbě rostlinného těla se dá smysluplně přemýšlet o souvislostech. Může podle vás existovat rostlina, která má kořen podobný jako tulipán, list jako fazole a květ jako jabloň? Dlouhodobým pozorováním znaků rostlinného těla odhalíme některé zajímavé souvislosti. Pátrání po nich se bude prolínat několika aktivitami a my tak nenásilně poznáme kořen, stonek, list a květ z anatomického i fyziologického hlediska.
14:30 − 14:45 Přestávka
14:45 − 16:15 - IV. BLOK
Pobavíme se o rovinách hodnocení takto laděného vyučování a vytvoříme společně test na ověření vědomostí a způsobilosti malé série aktivit.
16:15 – 16:30 Diskuse účastníků a předání certifikátů
Shrnutí informací:
Certifikát H-Edu: Vývojáře výukových materiálů ExpEdice a vlastníky licence zastupuje v ČR společnost H-edu, s.r.o., která je také výhradním distributorem pomůcek potřebných k použití této koncepce a metodiky.
Uzavření registrace: 14 dní před termínem konání nebo při naplnění kapacity.
Cena semináře zahrnuje: tištěnou učebnici Přírodopis A a B, časově omezený přístup do elektronické učebnice Přírodopis A a Přírodopis B (14 dní ), metodiku, občerstvení v průběhu přestávek.
Přístup do on-line klubů učitelů ExpEdice. Toto pravidelné setkávání má cíl vzájemně se inspirovat a propojovat. Najdete zde prostor pro konstruktivistickou podporu při svých výzvách, otázkách a hledání řešení.
Sleva 500 Kč na účast druhého učitele z jedné školy (prosíme, do poznámky v registraci uveďte jméno kolegy a vyčkejte na zaslání nové proforma faktury se sníženou cenou, automaticky ze systému přijde faktura na plnou cenu). Rádi bychom, aby se do výuky ExpEdicí zapojilo více učitelů z jedné školy, tím bude výuka efektivnější.
Možnosti financování: ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej je propojenou výukou přírodních věd batalským způsobem. Cílem je pomoci učitelům 2 st. ZŠ porozumět principům rozvoje komplexní přírodovědecké gramotnosti a přizpůsobit tomu přístup k žákům i charakter vyučování. Jde o zcela unikátní přístup k výuce přírodních věd. I v tomto případě lze využít prostředky ze šablon osobnostně sociálního rozvoje pracovníků ve vzdělávání a Podpory inovativního vzdělávání žáků.
Časová dotace: 8x 45 min