"ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" Registrace do 3. 1. 2025
Seminář ke koncepci a metodice v rámci vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" určené pro učitele/ky ZŠ nebo víceletých gymnáziích zaměřený na pracovní učebnice Chemie B.
Stále podporujeme účast více učitelů z jedné školy a nabízíme slevu 1.000 Kč (dva učitelé z jedné školy).
Seminářem si projdete z pozice žáků ve třídě. Nabízíme vám zážitek induktivně koncipovaných učebních aktivit charakteristický pro konstruktivistickou pedagogickou teorii, s metodickým komentářem a odborným doprovázením autory koncepce a učebních materiálů. Domníváme se, že na vyučování má pracovat (zkoumat, přemýšlet, diskutovat) především žák. Na straně učitelů to vyžaduje osvojení nových pohledů na žáka, skupinovou dynamiku a proces vyučování.
Absolvováním semináře získáte přístup do on-line klubů učitelů ExpEdice. Toto pravidelné setkávání má cíl vzájemně se inspirovat a propojovat. Najdete zde prostor pro konstruktivistickou podporu při svých výzvách, otázkách a hledání řešení. On-line kluby začínají v říjnu 2024.
Další termíny seminářů najdete na www.h-edu.cz/expedice
8:30 - 9:00 Registrace
9:00 -10:30 - I. BLOK
Zažijeme si objevování rozdílů v čištění pitné a odpadní vody přesně jako žáci. Zjistíme, zda žákovské diskuse mohou zabránit tvorbě mylných představ o čištění vody, které přetrvávají ještě u dospělých. Přírodovědné vzdělávání však nespočívá jen v osvojení si odborných pojmů a odstranění mylných představ, ale také ve sledování rozvoje dalších složek přírodovědné gramotnosti. Jak vnímat úrovně schopností vědecké práce a jak dávat žákovi zpětnou vazbu? Ukážeme i vytvoříme situace a příklady, které to umožňují.
10:30 - 10:45 Přestávka
10:45 − 12:15 - II. BLOK
Rozumíme skleníkovému efektu? Jakou úlohu mají oceány v globálním oteplování? Ani vědci v tom nemají jasno, proto se daří různým často protichůdným teoriím a názorům. Naši žáci budou rozhodovat o budoucnosti naší planety. Pomozme jim zorientovat se v těchto náročných pojmech přes aktivity, které realizují sami.
12:15 − 13:00 Přestávka na oběd
13:00 − 14:30 - III. BLOK
Otevřeme pátrání po atomech. Začneme přecházet z makroskopického vnímání chemie do „mikroskopického prostředí“. Pokusíme se změřit rychlost pohybu a také hmotnost malých neviditelných částic, ze kterých se svět kolem nás skládá.
14:30 − 14:45 Přestávka
14:45 − 16:15 - IV. BLOK
Na ukázkách z hodin ExpEdice budeme diskutovat kritická místa systematického zkoumání ve školním prostředí, poukážeme na roli učitele a dynamiku třídy v induktivním zpřístupňování přírodovědného obsahu.
16:15 – 16:30 Závěr a předání certifikátů
Lektoři: Katarína Kotuláková, Majka Orolínová (SK)
Katarína je docentkou na Katedře chemie Pedagogické fakulty Trnavské univerzity v Trnave. Svůj výzkum zaměřuje na studium porozumění vědeckým konceptům žáků, způsobilosti vědecké práce a přírodovědnou gramotnost. Aktivně se podílí na zajišťování kontinuálního vzdělávání učitelů. Spolupracovala na řešení několika projektů zabývající se především výzkumně laděným přístupem v přírodovědném vzdělávání. Je autorkou ExpEdice - Chemie A i Chemie B.
Mária se jako odborná asistentka na Katedře chemie Pedagogické fakulty Trnavské univerzity v Trnavě účastní přípravy budoucích pedagogů v oblasti metodologie pedagogického výzkumu. Budoucí učitele chemie připravuje v oblasti školní laboratorní a experimentální praxe, neformálního vzdělávání a komunikace vědy.
Informace: