Dozvíš se, jak z chemie udělat zajímavou cestu vedoucí k podstatě látek a mnoha překvapivým objevům. Tví žáci budou sami i se spolužáky pozorovat, experimentovat, ptát se a hledat nové souvislosti. To vše si zažiješ na několika ukázkových hodinách chemie pro 7. a 8. ročník. Prozkoumáš podrobněji další části pracovních učebnic a návaznosti s fyzikou.
6 x 1,5 hodiny
Badatelská výuka nejsou jen experimenty. Podstata vědecko-výzkumného přístupu tkví i ve formulování výzkumné otázky a hypotézy, jejich experimentální ověřování a vytváření závěrů z pozorování a měření. Možnosti induktivního přístupu představíme přes práci vědce na modelovém příkladu Záhada černé skříňky. Je tvrdé opak křehkého? Mnoho žáků si vytváří mylné představy, protože nevnímají vlastni látek, které jsou prvním tématem učebnice. Odborným pojmům předcházejí prekoncepty, tedy existující žákovské představy. Proč je důležité věnovat prostor jejich odhalení si ukážeme v kontextu tématu Směsi a roztoky. Na Přeměnách látek se naučíme rozvíjet způsobilost experimentovat a kontrolovat proměnné. Klimatické změny - protichůdné teorie a názory. Jak se v nich zorientovat?
4 x 1,5 hodiny
Přírodovědné vzdělávání nespočívá jen v osvojení si odborných pojmů a odstranění mylných představ, ale také ve sledování rozvoje dalších složek přírodovědné gramotnosti. Jak vnímat úrovně schopností vědecké práce a jak dávat žákovi zpětnou vazbu? Ukážeme i vytvoříme situace a příklady, které to umožňují. Na ukázkách z hodin ExpEdice budeme diskutovat kritická místa systematického zkoumání ve školním prostředí, poukážeme na roli učitele a dynamiku třídy. Otevřeme pátrání po atomech. Začneme přecházet z makroskopického vnímání chemie do „mikroskopického prostředí“. Pokusíme se změřit rychlost pohybu a také hmotnost malých neviditelných částic, ze kterých se svět kolem nás skládá.
2 x 1,5 hodiny
Jaké jsou důvody, proč ExpEdice zvolila namísto absolutní integrace, propojenost jednotlivých oblastí? Jiný úhel pohledu na stejné věci, přenositelnost známých postupů práce při zjišťování odpovědí v jiných oblastech. Jak na sebe jednotlivé oblasti navazují si ukážeme výletem do učebnice Fyzika A, jejíž tématy jsou V čem je fyzika užitečná?, Tekutiny, Pevné látky a měření.
Akreditace: Seminář jsou akreditované v systému DVPP v rozsahu 3 x 8 h pod číslem jednacím MSMT- 8902/2023-2-296.
Termín: 12. 8. – 14. 8. 2024
Časová dotace: 24 x 45 minut + dobrovolný večerní program
Místo konání: Hotel Skalský dvůr na Vysočině
Jak se do hotelu dostanete? Nejlépe vlastním autem nebo spolujízdou. V případě zájmu Vás propojíme s dalšími účastníky na spolujízdu. Zájemce upřednostňující jiné způsoby cestování můžeme vyzvednout ve Žďáře nad Sázavou nebo Novém městě na Moravě.
Zjistit více informací o lektorech
Vemte s sebou kolegu nebo kolegyni ze školy! Letní škola pokrývá témata od informatiky (1. stupeň pro začínající, 1. stupeň pro pokročilé, 2. stupeň) přes digitální kompetence až po chemii a fyziku.